I made this widget at MyFlashFetish.com.

7.24.2009

**TUNJUKKAN DI MANA TUHAN

Ada seorang pemuda yang lama sekolah di luar negeri, kembali ke tanah
air. Sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari
seorang guru agama, kiyai atau sesiapa sahaja yang boleh menjawab 3
pertanyaannya.

Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut, seorang
kiyai.

Pemuda: Anda siapa? Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan
saya?

Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab
pertanyaan anda.

Pemuda: Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar
tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Kiyai : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.

Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan:-

1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan wujud Tuhan kepada saya


2. Apakah yang dinamakan takdir

3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang
dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka
memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh
itu?

Tiba-tiba kiyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.
::(

Pemuda (sambil menahan sakit): Kenapa anda marah kepada saya?

Kiyai : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3
pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda: Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: Tentu saja saya merasakan sakit.

Kiyai : Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada?

Pemuda: Ya!

Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Kiyai : Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat

Kiyai : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda: Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sebuah
tamparan dari saya hari ini?

Pemuda: Tidak.

Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda: Kulit.

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda: Kulit.
gigitjari

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: Sakit.
nangih

Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.


(disedut dari email yg difrwd oleh my bro)

4 comments:

yatie chomeyl said...

nice story..thanks 4 sharing :)

Unknown said...

insafffff.......

MamaIka said...

huhu, sj suka2, ekceli tak adak idea..hahahahaha

Anonymous said...

dari ceritanya kyainya dan anak mudanya sama2 tolol ... sakit kita bisa rasakan dan kita tahu kenapa kita sakit ( karena ditampar ) tapi klo tuhan? bagaimana me"rasa"kan tuhan, dan kita tidak tau apa , siapa dan apa tuhan?! jika tuhan adalah gaib atao tersembunyi, ngapain dibahas masalah tuhan! tuhan hanya ada dipikiran aja. klo manusia tidak ada dimana tuhan, siapa yang mengakui eksistensinya? jin atau setan? lho terus yang mengakui setan atau jin siapa? manusia dan agama yang bodoh